Arta de a călători se învață

Deprinderea vine odată cu experiența, pentru că învățăm, de fapt, să vedem aceleași lucruri cu alți ochi.

Arta de a călători se învață

Text și fotografii: Ivanka Moisuc

Deprinderea vine odată cu experiența, pentru că învățăm, de fapt, să vedem aceleași lucruri cu alți ochi.

Ivanka este ghid profesionist cu carismă, erudiție și experiență și cu care Atlantic Tour colaborează de ani de zile. Am invitat-o să răspundă unui scurt chestionar și sperăm că răspunsurile ei să fie utile nu doar călătorilor.

Ce lucruri esențiale legate de bunul mers al călătoriei ați vrea să rețină (și să aplice) toți cei din grup? 

Nu există rețete general valabile, ci experiențe personale care au la bază reguli simple, după care oricine ar trebui să se ghideze atunci când călătorește individual sau în grup.
Principala regulă trebuie să fie respectul față de noi înșine şi mai ales față de cei care ne însoțesc sau ne servesc. Să înțelegem că cei care ne servesc ne ajută; nu ne sunt servitori, ci oameni pasionați de ceea ce fac, oameni simpli care, ca şi noi, doresc a descoperi lumea. Sunt cei care au învățat „regulile jocului” şi vor să le împărtășească celor interesați, să ofere această bucurie de a vedea cât de mică este lumea mare.

Ascultarea şi acceptarea diferențelor sunt de asemenea esențiale, pentru că dacă respingi un meniu exotic, ignori cutumele locale, eviți noul, neprevăzutul şi oamenii, atunci mai bine rămâi acasă.

A călători bine nu înseamnă să fii bogat, ci doar să ai încredere în oamenii pe care i-ai ales să te reprezinte şi să te îndrume; ei nu sunt acolo pentru a-ți schimba viața, ci pentru a te ajuta să-ți șlefuiești preconcepțiile, înțelegând că investiția într-o călătorie este o investiție în tine însuți. Totul începe cu planul de călătorie către un loc pe care deja îl iubim, pe care vrem să-l descoperim, un loc care ne-ar ajuta să ne împlinim un vis – și nu reprezintă neapărat tendința generală sau destinația anului. Apoi, importante sunt oferta, siguranţa şi seriozitatea agenției cu care vrem să călătorim, experiența lor în domeniu şi complexitatea pachetului turistic pe care dorim să îl achiziționăm.

Ce să nu ne lipsească din bagaj, indiferent de durata drumului?

Hotărâți să pornim la drum, bagajul nostru ar trebui să includă lucrurile care ne fac să ne simțim bine, departe fiind de casă; lucrurile ce ne reprezintă şi ne permit să mai avem loc şi pentru suvenirurile pe care, cu siguranţă, vom dori să le achiziționăm pentru a ne aminti cu plăcere de experiența noastră. Să nu uităm, indiferent de durata drumului nostru, să avem o pereche de căști şi muzică bună pentru a oferi o „linie melodică” filmului nostru în derulare.

Cât și cum ar trebui să se informeze călătorul despre o anume destinație?

În ziua de azi orice informație este la un click distanță şi se dovedește imperios necesar a ne informa la modul general (pentru a nu încălca cutumele locale) şi nu pentru a-i impresiona pe ceilalți cu ceea ce ştim noi deja; nu vom consulta un guidebook în fața altora pentru a pune ghidul în dificultate ori a verifica acuratețea cunoștințelor sale. În astfel de cazuri suntem răspunzători de autodistrugerea farmecului şi surprizei care stau la baza unei experiențe memorabile.

Este un anume aspect pe care nu îl tolerați în raport cu clientul dvs.?

E important să avem așteptări realiste, raportate şi la ceea ce am achiziționat, dar şi la prețul achiziției. De aceea, intimidarea prin lipsa respectului şi pretențiile ridicate pentru obținerea unor servicii suplimentare, discreditarea companiei prin exprimarea negativității cronice sunt calea sigură către ruinarea oricărei vacanțe, arătând lipsa de înțelegere a micilor întâmplări neprevăzute care dovedesc că suntem oameni și nu mașini.

Aveți o metodă personală de a vă asigura de punctualitatea turistului?

Respectul se câștigă, nu se cumpără odată cu camera de hotel sau locul în avion şi începe cu punctualitatea care asigură buna desfășurare a unei călătorii. Nimeni nu este obligat să-i aștepte pe cei care nu înţeleg această „regulă de aur” ce contribuie la succesul experienței turistice. Atât timp cât informarea prealabilă a ceea ce poate genera lipsa punctualității este ignorată în mod repetat, atunci se poate ca această lipsă de bun simț față de ceilalți să ducă la achitarea extra costurilor pe perioada călătoriei.

Cât beneficiu poate aduce o anecdotă legată de un obiectiv turistic, un personaj istoric sau o tradiție locală?

Sigur că orice drum este mai ușor atunci când cei cu care te însoțești reprezintă o companie plăcută şi când există un echilibru între învățare, experimentare şi distracție, astfel încât „ingredientele” să creeze o poveste ce merită împărtășită.

 Înțelegerea tradițiilor, conectarea la obiceiurile şi poveștile locale, la istoria dar şi la viața de zi cu zi a celor pe care vrem să-i înțelegem, descoperindu-le ţara – toate acestea sunt esențiale. Acest amalgam reprezintă scopul călătoriei în locul ales ce devine, pentru scurt timp, însăși casa noastră.

Ce povață universală ați avea pentru doritorii de călătorii private?
Orice vacanță planificată, spontană sau inopinată, în grup sau individual, începe cu un vis, o dorință şi un pas în afara casei şi a „metaversului”. Așadar, călătoriți şi trăiți timpul prezent atât de frumos încât să merite să devină amintire!

«
Str. George Enescu 8A, Bucuresti, Romania 021 312 7757 office@atlantic.ro
Facebook Instagram